Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel omhoog zet om met je te praten, kan dat soms als slecht nieuws worden ervaren. Maar uiteindelijk draait het allemaal om jouw gezondheid. Zo'n gesprek kan een advies bevatten voor een behandeling of verandering van levensstijl. Maar wat maakt een goed gesprek waar je echt wat aan hebt? Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beiden longartsen, hebben zich verdiept in de gespreksvoering tussen zorgverlener en patiënt. Hoe kan een zorgverlener advies op een juiste manier overbrengen, zonder betuttelend of dwingend over te komen naar de patiënt? Als patiënt wil je immers niet op je vingers getikt worden. Liever heb je een gelijkwaardig en respectvol gesprek. Het is ook belangrijk om als patiënt kritisch te kijken naar de relatie met je zorgverleners. Hoe wil jij behandeld worden door de dokter, mondhygiënist of tandarts? Dr. Wanda de Kanter en Pauline Dekker hebben in een tandartspraktijk een video opgenomen voor tandartsen en mondhygiënisten, waarin ze een rollenspel laten zien. Ze tonen twee gesprekken: de eerste laat zien hoe het vooral niet moet (met een humoristische noot) en de tweede toont een behulpzaam gesprek dat wel werkt. Ze presenteren een wetenschappelijk bewezen methode voor zorgverleners om de patiënt te begeleiden naar gezonder gedrag zonder betuttelend of belerend te zijn. Het onderwerp van de video is stoppen met roken, maar de principes zijn breder toepasbaar. Voor patiënten is het ook interessant om te bekijken en te leren van deze video. Je kunt de video hier bekijken:
Een goed gesprek met je tandarts of mondhygiënist.